I ukas Trygdekontoret møter vi blant annet David Lynch. (Foto: Berit Roald/Scanpx)

I ukas Trygdekontoret møter vi blant annet David Lynch. (Foto: Berit Roald/Scanpx)

Hvordan blir man kreativ?

X
Skrevet av:
Publisert 6:00 17 January, 2011

Er det ikke litt oppskrytt å være kreativ? Eller kanskje det er så viktig som alle skal ha det til? Det kan jo virke som om noen er født kreative, mens det kan virke som om andre virkelig jobber for å forløse ideene sine og sette de ut i verden.

David Lynch har blitt utpekt som en av vår tids mest kreative filmskapere og regissører, og i denne ukens Trygdekontor-sending har Thomas Seltzer intervjuet den anerkjente filmskaperen. Dette er mannen som skapt episke scener som dette, og har levert episke replikker som dette.

Han regnes som en av de mest originale og innflytelsesrike regissørene i moderne filmhistorie, og har bidratt med regi på filmer som Mulholland Drive, Blue Velvet, og Lost Highway, for ikke å glemme kultserien Twin Peaks.

Last ned podkasten her!

David Lynch var nylig i Norge på for å holde foredrag, og for å snakke med kunnskapminister Kristin Halvorsen om å teste ut meditasjonsteknikker i norske skoler og fengsler.

Dette er jo en utrolig kreativ fyr, og man kan jo spørre seg hvor en mann som David Lynch får kreativiteten sin fra? Lynch er opptatt av positiv energi, og hvordan man kan bruke positiv energi for skape noe. Rett og slett: Hvordan får man mest mulig ut av kreativiteten sin?

David Lynch var i Norge og snakket om bruken av meditasjon i Norske skoler og fengsler. (Foto: Erik Johansen/Scanpix )

David Lynch var i Norge og snakket om bruken av meditasjon i Norske skoler og fengsler. (Foto: Erik Johansen/Scanpix )

Hør intervjuet med David Lynch her:
[audio:https://p3.no/trygdekontoret/files/2011/01/David-Lynch-trygdekontoret.mp3|titles=David Lynch – Trygdekontoret]

Thomas Seltzer var en av de få som fikk møte Lynch. Her kan du se hva han spurte ham om:

– Mange assosierer arbeidet ditt med noe mørkt og kanskje til og med noe truende. Er det ikke et paradoks at du bruker positiv energi til å skape karakterer som Frank Booth i Blue Velvet?

– Det kan jo virke slik, men jeg tror alle historier har elementer av lidelse i seg. Det gode og det onde, liv og død. Det har med kontraster å gjøre, og jeg tror alle gode historier må ha kontraster. Den som dette kommer fra trenger jo ikke å lide for at han skal vise lidelse i historiene sine, sier Lynch.

Lide for kunsten

Og heldigvis for det. For hva slags verden hadde dette vært om kunstnere var like gærne, morderiske, utspekulerte og forøvrig jævlige som de karakterene de skapte i sine universer? Jeg tror hverken Karin Fossum eller Jo Nesbø er pedofile massemordere selv om personer med slike karaktertrekk dukker opp i bøkene deres.

David Lynch ser jo ut virkelig ut som en trivelig mann som (såvidt vi kan se) ikke besitter noen av egenskapene han gir de gærneste karakterene sine. Men man kan jo begynne å lure når man ser filmer som Inland Empire, for eksempel.


(Beklager fransk teksting)

Hardt arbeid

Hva skal man så gjøre for å bli kreativ? Noen er kanskje født kreative, men andre mener at man virkelig må jobbe hardt for å sparke i gang kreativiteten. Petter Schervjen var en av gjestene i ukas Trygdekontor-sending og er kjent som både programleder og forfatter. Han mener at man må jobbe for kreativiteten.

– Jeg vet at det er forsket på at kreativitet innebærer hard arbeid, altså slit, i det at man må ofre mye, man kan ikke bare sitte på en stol og være kreativ, sier Petter.

Hør hva Trygdekontoret mener om hva som må til for at kreativiteten må blomstre:
[audio:https://p3.no/trygdekontoret/files/2011/01/Ha-det-vondt-for-å-være-kreativ-trygd.mp3|titles=Kreativitet er vondt]

Ja, for man må faktisk jobbe hardt for kreativitet og suksess. Den amerikanske journalisten Malcolm Gladwell har skrevet en boken “Outliers” som blant annet forklarer 10.000-timers regelen. Hvis du skal bli flink til noe, må du øve eller jobbe i 10.000 timer.

Den beste kreativiteten springer ut fra 10.000 timer med øving. The Beatles og Bill Gates trekker frem som eksempler der kreativiteten kommer fra hardt arbeid. (Foto: Scanpix/Ap file)

Den beste kreativiteten springer ut fra 10.000 timer med øving. The Beatles og Bill Gates trekker frem som eksempler der kreativiteten kommer fra hardt arbeid. (Foto: Scanpix/Ap file)

Han trekker frem eksempler som for eksempel Bill Gates, som fiklet med datamaskiner allerede som barn, og The Beatles som spilte samme sett sanger i en strippeklubb i Hamburg åtte timer om dagen over en lang periode før de slo gjennom i USA.

Se Malcolm Gladwell snakke om 10.000-timers regelen, og hvorfor den er en så viktig forutsetning for å få det meste ut av kreativiteten sin.

Uggent

Hva tenker vi egentlig når vi hører ordet kreativ? Reklamebransje? Kunstnere? Vil du høre hva Trygdekontoret tror? Klikk under for å høre.

[audio:https://p3.no/trygdekontoret/files/2011/01/Nyskapende-kreativitet.mp3|titles=Definere kreativitet]

Men nå går vi fra de som bare ser kreative ut til noen som faktisk er kreative. Torgny, en av gjestene i ukas Trygdekontor, vant nylig pris for Skandinavias beste musikkvideo med videoen til The Only Game, regissert av Emil Trier. Videoen viser det som kulturfiffen kaller for den eksotiske kulturen i bygdenorge. For alle som har stukket nesa utenfor ring 3 er dette strengt tatt hverdagsliv.

Kunst eller hverdagsliv: Kul er den jo uansett, men er den kreativ? Torgny selv mener at folka i musikkvideoen skal ha all æren for videoen, for de er de virkelige kreative.

Les også: Skandinavias beste?

Enklere å vise kreativitet

Mellom Youtube, bloggere, hjemmesider, og myspace ser vi hvordan folks kreativitet lettere kan spres til allmennheten. Et av temaet i Trygdekontoret denne uken akkurat var hvorvidt internett har demokratisert muligheten til å vise kreativitet.

– Produksjonsmidlene har jo blitt demokratisert. Mange platestudio har jo gått dukken fordi man kan lage ting hjemme, man kan publisere som man vil, så vi trenger ikke forlag lengre, sier Thomas Seltzer.

Platesalget går dårligere enn noensinne, og filmselskapene ber stille bønner for at folk ikke skal slutte å gå på kino. Men samtidig som internett dreper enkelte ting, gir det liv til mange andre. Hvor hadde vel Justin Bieber vært i dag uten Youtube? For ikke å snakke om han stakkars hjemløse mannen med den flotte radiostemmen. Hva med Lasse Gjertsen som fikk 25 millioner views på videoen “Human Beatbox” i Youtubes spede barndom?

Petter Scherven på sin side, mener fortsatt at erfaring er viktigste på tross av alle mulighetene man nå har.

– Jeg mener det har også noe med erfaring å gjøre. Det er noe med håndverk og kunnskap som gjør at du forløser de største ideene, og selv om man har flere midler må man fortsatt ha noe å komme med, sier Petter.

Hva tror dere? Hvor kommer kreativitet fra, og hvem er de mest kreative folka?

Vil du ha mer av Trygdekontoret? Last ned podkasten her!

Del "Hvordan blir man kreativ?"