Ukens albumcover: begynnelsen på første slutt for Aerosmith

349
Skrevet av:
Publisert 8:00 30 November, 2009

Det ryktes igjen om rifter innad i Aerosmith. Forrige gang det gikk gale var på sent 70-tall.

Aerosmiths historie har det aller meste. Først var de USAs svar på Led Zeppelin, med gedigen suksess og vanvittige turneer. Så tok narkotika-konsumet overhånd, og bandet gikk i oppløsning. Så klarte Aerosmith mot alle odds å gjøre et comeback som gjorde dem enda større enn de noensinne hadde vært. Og nå går ryktene om at Steven Tyler er på vei ut av bandet, og Joe Perry gjør solo-show i USA. Fortsettelse følger, og snart skal vi nok gjøre en Aerosmith spesial på Pyro, men i dag nøyer vi oss med albumcoveret til bandets femte plate Draw The Line fra 1977.

Aerosmith er i 1977 USAs største rockeband på live-fronten ved siden av Kiss, og drar til et avsidesliggende og nedlagt kloster utenfor New York for å spille inn sin nye plate. De bruker tiden flittig. Til å ruse seg, kjøre dyre biler og skyte med håndvåpen. Selve plateinnspillingen går det dårligere med, ettersom Tyler og Perry knapt nok går ut av rommene sine. Men med god hjelp av produsent Jack Douglas klarer de til slutt å bli ferdig med albumet.

Draw The Line er definitivt ikke Aerosmiths beste plate, men den er heller ikke den dårligste. Platen inneholder noen av Aerosmiths mest punkete låter (Joe Perry var fan av Sex Pistols), og også den aller første låten der Joe Perry synger lead. Bandet var på denne tiden begynt å falle sammen grunnet rusmisbruk, og da neste plate dukket opp to år etter hadde Joe Perry sluttet. Begynnelsen på den første slutten altså.

Men hva sÃ¥ med coveret? Det er to ting som er spesielt med Draw The Line. Den ene er selvsagt at hele coveret er en karikatur-tegning av bandet. Noe man ikke ser veldig ofte pÃ¥ plateomslag. Her funker karikaturen glimrende, ikke minst fordi det ikke er sÃ¥ vanskelig Ã¥ se hvem leppene tilhører… Flotte krøller pÃ¥ Joey Kramer, herlig surt uttrykk pÃ¥ Joe Perry, en slags Stones-munn pÃ¥ Brad Whitford og litt av en manke pÃ¥ Tom Hamilton. Fine greier. Enkelt men virkningsfullt.

Det andre som er spesielt med Draw The Line er at bandets navn ikke finnes på album-fronten. En sjeldenhet i LP-formatets tid, men både plateselskap og band mente at Aerosmith var så velkjent av de ikke trengte logoen sin på albumcoveret.

Coveret er tegnet av den kjente og avdøde karikatur-tegneren Al Hirschfeld, og bassist Tom Hamilton stakk av med orginalen. Under ser du Hirschfelds karikatur av seg selv.

Tags: , ,

Del "Ukens albumcover: begynnelsen på første slutt for Aerosmith"