Studiorapport fra Purified In Blood

11
Skrevet av:
Publisert 10:00 13 March, 2012

Stavangers egen metal-mafiaboss Tommy Svela rapporterer fra innspillingen av den nye platen til selveste Purified In Blood. Gleder vi oss til den, eller?

I forrige uke spilte vi den aller første smakebiten fra den kommende Purified In Blood-platen på Pyro. Demoen til S.O.B. skuffet overhodet ikke, og enda gladere ble vi da det plutselig lå en rapport fra innspillingen i innboksen vår. Vi gir ordet og bildene over til Tommy Svela fra Purified In Blood.

————————————————————————————————————————————————–

Forrige gang vi spilte inn skive befant vi oss i Jærens havgap. Vi var nær hjemmene våre, og kunne dra hjem en tur for å puste når det trengtes. Oppkjøringen til det nye albumet vårt har vært intensiv. Vi bestemte oss sent i 2011 at vi skulle få ut nytt materiale så kjapt som mulig. Dermed slo vi over i skrivemodus og gjorde ingen konserter. Kun fokus på nytt materiale. Når Purified in Blood lager musikk involverer det alle. Mye synsing og sterke meninger flyr rundt i rommet. Demokratiet rår.

(Jacob og Sagblad diskuterer gitarlyd eller Neil Young..)

Etter uttalige riff var noenlunde systematisert inn i låter vi var fornøyd med, dro vi over til vår venn Jacob Bredahl i Århus, Danmark. Jacob produserte den første fullengderen vår Reaper of Souls i 2005. Det føles ut som en evighet siden. Vi var et annet band da enn nå. Etter den innspillingen har vårt bånd til Jacob vært ganske tette via bandene hans Hatesphere (som han ikke spiller i lenger) og Last Mile. Vi har møttes histen og pisten på festivaler og lignende siden.

Forrige gang spilte vi inn 10 låter på 8 dager, laget en låt i studio, og prøvde oss på å covre Grim Reapers See You in Hell. Vi kom rett fra turné uten å ha vært hjemme og rett i studio. Coverlåten ble spilt inn uten vokal og ligger vel på en eller annen ødelagt harddisk. Vel vel. Tiden var inne for å gjenforenes med Jacob og lage en ballehard plate.

Vi ankom litt spredt grunnet jobb og familie. Anders, Hallgeir og Sander (fra nå av kalt Sagblad) dro ned et par dager før Stig og meg. Studioet var stort, flott og behagelig å være i. Dette er viktig for å klemme ut kreativiteten. Vi begynte rocketidlig om morgenen (ca.10.00) hver dag (noen ganger megatidlig som 09.00) og avsluttet når vi alle var døve og ikke hørte forskjell på bass og banjo.

Vi hadde det meste av materialet klar for innspilling, men som seg hør og bør sparer vi litt avgjørelser til hva som føles rett i studio. Anders startet opp dobbelpedalføttene sine og gjorde unna et par låter på trommesettet som var trukket i slangeskinn(!). Alt lå til rette for tordenlyd.

 Vi rotet litt i gitarforsterkerne til Jacob og fant oss et par favoritter, i tillegg til våre medbrakte. Som på forrige album Under Black Skies varierte vi også denne gang på gitarlyd ut fra hva låten krevde. Alt fra skitten Tragedy-lyd til glatt Helloween-lyd. Det låt tungt og brutalt, slik vi hadde håpet.

Etter studiotid om dagen bar det ned til byens beste Thai-restaurant for å gomle i oss tofu. Noen ting forandrer seg aldri. Deretter dro vi hjem til gjestgiveriet der vi holdt hus for å spise enda mer, skrible litt på tekster, og høre gjennom dagens session for å komme med ideer.

Turnringer og TRX ble satt opp på rommet, og det ble ikke pause på treningen selv om vi var i studio. Kanskje ikke som klassiske rockeband, men det har vi da heller aldri vært. Etter en runde med dansk og uforståelig Trivial Pursuit bar det til sengs for dagen. Sagblad forstod best det danske sprog, og han har skolert seg på allmenn kunnskap via Youtube i flere år nå, så han stakk som regel av med seieren. Når det er sagt er undertegnede den regjerende foosballchampion i bandet. Når vi ikke var i ilden ved Jacob sitt miksebord, gikk det hardt for seg ved foosballbordet.

(Stig gjør det han gjør best; trener)

Etter halve oppholdet i studioet unnagjort trengte vi en kveld ute. Selv om vi alle blødde fra ørene etter så mye vrengte gitarer og høye trommer, kunne vi ikke gå glipp av Behemoth og Cannibal Corpse som hadde pløyd seg inn til Århus. Begge band leverte til de grader. Det ene teatralsk Outland-metal som faktisk går rett hjem hos meg. Det andre et legendarisk dødsmetal band uten så mye som et bevegelig lys på scenen.

(Cannibal Corpse river innvollene ut av Århus)

Dette blir første gang vi er i studio med kun én vokalist. En utfordring Hallgeir har vært klar for lenge. Vokalen hans har virkelig nådd nye høyder på dette albumet. Han er svært komfortabel med å stå alene med mikrofonen og løftet låtene med ypperlige vokalprestasjoner.

Glenn Reaper gjør naturlig nok en gjesteopptreden på albumet, men Hallgeir styrer skuta nå og gjør det hinsides bra. Glenns vokal blir å høre på låten Iron Hands. Vi har også et par andre gjesteopptredener på albumet som vi driver med å få i boks.

(møtte fisepute-mannen i Århus!)

Lydmessig tror jeg dette blir det tyngste vi har gjort så langt. Albumet er i disse dager parkert hos den allmektige Tue Madsen, også i Århus, som skal mikse låtene og gjøre klar master. Tue er kjent for å ha produsert en hel del metal og hardcore. Blant annet Sick of It All og The Haunted for å nevne noen. Han har også mikset SELVESTE Rob Halford sitt soloprosjekt pluss masse andre tungvektere, så det skal bli spennende å høre sluttresultatet. Forrige gang mikset vi albumet hos Matt Bayles som har produsert mye av Mastodon sine ting, denne gang går vi for djevelballelyd og hyret inn Tue til å dra den frem av innspillingen vår.

Albumet har ingen tittel per dags dato, og vi kommer straks med en stor nyhet om hvilket selskap som skal slippe albumet som kommer ut før sommeren 2012. Mye stas i vente her altså.

-Tommy Svela

Purified in Blood 2012

(Stig gjør det han gjør nest best; sover)

(hvor er alle?)

(god layout)

(morsomheter på lokal Thai-restaurant)

Tags: , , , , ,

Del "Studiorapport fra Purified In Blood"