Sterkt musikkprogram på Bergen Internasjonale Filmfestival
Publisert 10:00 3 October, 2008
Mye metal, mye rock, og en del pop på kinematografen i oktober.
Bergen Internasjonale Filmfestival har de siste årene gitt oss mange gode musikalske filmopplevelser. Både Global Metal, A Headbangers Journey og flere punkefilmer har blitt vist på det store lerret. Og også i år kan du meske deg med godsaker i løpet av festivalen. 15. til 22. oktober går blant annet disse filmene på kino i Bergen. Og ikke minst så spiller selveste Anvil på Garage like i etterkant av at dokumentaren om bandet vises torsdag 17. oktober. Definitivt noe å få med seg. Her er all info du trenger om musikkfilmene på årets BIFF:
Amazing Journey: The Story of The Who, Murray Lerner/ Paul Crowder
Tidlig pÃ¥ sekstitallet tok fire krigsbarn det de hadde av blues, pop og tradjazz og gjorde det om til en hel masse brÃ¥k. Ville i blikket og med lommene fulle av amfetamin strevde The Who seg gjennom første halvdel av sekstitallet, før de slo gjennom tak og vegger med gitarer og singler. Musikk, platecovere, sceneshow og begrepet “opera” har aldri vært det samme siden. I AMAZING JOURNEY fÃ¥r vi servert den obligatoriske rekapitulasjonen av oppstandelsen, storhetstiden og den pinlige alderdommen. Det minner likevel ikke om noen annen musikkdokumentar. Ikke bare er den fantastisk godt sammensydd, det skapes ogsÃ¥ en sÃ¥ god driv mellom avisutklippene, arkivopptakene og intervjuene at resultatet er like deler spenningsfilm og historisk dokument.
ANVIL! THE STORY OF ANVIL, Sasha Gervasi
Sacha Gervasi ble med som roadie da det tidligere så kjente bandet Anvil la ut på turné. Han fikk dermed et innblikk i de voksne herrenes liv og deres eksentriske holdninger. En gang i tiden – på 70-tallet – var de forbilder for band som Metallica, Slayer og Anthrax. I dag er de en godt bevart hemmelighet for de fleste. Det er fascinerende å følge dem i dagligdagse gjøremål, der de prøver å holde hodet over vannet. Vi følger dem på en mislykket turné i Europa, og vi skjønner hvorfor de forsvant fra radaren. De nokså hjelpeløse mennene kunne ha trengt et management – da hadde de kanskje vært like kjente i dag som sine arvtagere. ANVIL! THE STORY OF ANVIL er til tider hysterisk morsom, andre ganger snarere tragikomisk. Mange tror dette er en mockumentary, men den er faktisk helt og holdent en sann historie, en tidløs beretning om overlevelse og lidenskap, om å følge sine drømmer år ut og år inn. Anvil rocks – it has no other choice.
CSNY / DÉJÀ VU, Bernard Shakey
CSNY / DÉJÀ VU er en dokumentar om Freedom of Speech-turneen Neil Young gjorde med sine gamle venner Crosby, Stills og Nash i 2006. Crosby, Stills, Nash & Young (CSNY) ble på 1960-tallet kjent for sine protestsanger mot vietnamkrigen. Young samlet det gamle bandet sammen igjen for å protestere mot USAs krigføring i Irak. Det gjorde han med sin egen «Living With War»-kampanje på nettet, og blant annet sangen «Let’s Impeach The President» – han vil stille president Bush til ansvar. Låten skapte sterke og delte reaksjoner fra publikum da CSNY tok den med på konsertturné.
HEAVY METAL IN BAGDAH, Eddy Moretti/Suroosh Alvi
Suroosh Alvi og Eddy Moretti er grunnleggerne av den internettbaserte TV-kanalen VBS.TV. I HEAVY METAL IN BAGHDAD reiser de fra New York til Irak for å dokumentere Acrassicauda, Bagdads eneste heavy metalband. Først når Saddam Hussein blir styrtet, øyner medlemmene i bandet en sjanse til å kunne spille sin musikk uten å måtte bekymre seg for hva myndighetene til enhver tid måtte mene om det. I tillegg til å være en historie om bandmedlemmenes individuelle drømmer og utfordringer, gir HEAVY METAL IN BAGHDAD også et fascinerende innblikk i dagliglivet og utviklingen i Irak, sett fra et ståsted som er omtrent så langt fra internasjonal storpolitikk som man kan komme.
Saken fortsetter under bildet.
JUSTICE – ACROSS THE UNIVERSE, Romain Gavras/ So-Me
innes det noe band pÃ¥ jorden i dag som fÃ¥r flere mennesker til Ã¥ danse? Finnes det andre artister som fÃ¥r folk til Ã¥ gÃ¥ amok til blandingen elektro, funk og heavy metal? Er Justice rett og slett den beste sammenfatningen av alt som er bra med populærmusikken anno 2008? Det kan virke slik. Med albumet “†” (ogsÃ¥ kjent som “Cross”) brakte den franske duoen klubbmusikk ut til det brede lag av befolkning, pÃ¥ en mÃ¥te som kun matches av de maskekledde landsmennene i Daft Punk. Høsten 2008 er Justice større enn noen gang og i ferd med Ã¥ legge ut pÃ¥ sin siste turné pÃ¥ veldig lenge. For Ã¥ dempe savnet kommer konsertfilmen A CROSS THE UNIVERSE. Tanken bak filmen er enkel: musikkvideoregissørene Romain Gavras og So-Me har filmet Justice døgnet rundt pÃ¥ deres tre uker lange USA-turné, og har deretter med sammen med bandet plukket ut de beste, morsomste, mest spektakulære og mest bisarre sekvensene. Resultatet er en medrivende konsertfilm ispedd en solid dose SPINAL TAP.
THE NIGHT JAMES BROWN SAVED BOSTEN, David Leaf
Vi har funnet frem til nok en film om det urolige året 1968, som går rett inn i tematikken rundt den amerikanske valgkampen. Her blir vi vitne til hvordan soulkongen James Brown holdt konsert i Boston bare dager etter drapet på Dr. Martin Luther King jr. – en konsert som bidro til at innbyggerne i den rasedelte byen beholdt roen og voldelige opptøyer aldri kom til overflaten, slik det skjedde i mange andre storbyer. James Brown prekte et ikkevoldelig budskap og minnet folk på Kings egne ord.
Vi møter en rekke politikere i filmen, så som Kevin White, borgermesteren i Boston, presidentene Nixon og Johnson, samt Bobby Kennedy, Hubert Humphrey og Andrew Young, i tillegg til King og Brown. Regissøren David Leaf har forøvrig også produsert og regissert den fantastiske dokumentarfilmen THE U.S. VS JOHN LENNON fra 2006, som også kan ses på BIFF i år.
PLANET B-BOY, Benson Lee
PLANET B-BOY tar utgangspunkt i Battle of the Year, en internasjonal breakdancingkonkurranse og et mekka for breakdancere. Vi får nærgående portretter av noen av deltakerne i konkurransen. En koreansk gutt ønsker å bli akseptert av familien, mens en fransk tolvåring møter rasisme rettet mot selve breakdancemiljøet. Veien til konkurransen er lang og hard og inneholder mye breakdancing. Noen dansesekvenser er iscenesatte, men fungerer naturlig og estetisk på en gang. På t-banen lar de andre reisende seg ikke affektere av at en gutt breaker, heller ikke når enda en danser reiser seg og blir med. På denne måten finner breakingen sin rettmessige plass blant andre kunstformer. Med sine føtter plantet trygt i hiphop-kulturens tidlige dager, har breakdancing utviklet seg til et globalt fenomen som fremdeles handler om identitet og fremfor alt frihet.
ROCK HEART BEIJING, Karen Winther
Kang Mao er vokalist og låtskriver i punkrockbandet Subs. Gjennom Kang Maos historie får vi et innblikk i det kinesiske samfunnet og i hvordan rocken knebles i det offentlig rom gjennom tekstsensur og forbud. Den ytre handlingen foregår i både Kina og Norge. Kang Mao og Subs reiser på turné i Kina med tog, standarden er lav og de reiser tett på andre mennesker. Turneen får en brå slutt når en av konsertene stanses av politiet. Kang Mao drømmer om å reise til utlandet og få oppmerksomhet rundt problemene i Kina ved å nå et utenlandsk publikum, og ved hjelp av sin kanadiske manager får bandet muligheten til å reise til Norge. Det blir en opplevelsesrik reise og et sterkt møte med eksotisk norsk natur på Vestlandet og på Karlsøya i nord. Men for Kang Mao er det er vanskelig å få publikum interessert i budskapet – nordmennene er mest opptatt av å bli underholdt. Kang Mao innser at det er i Kina hun må fortsette sin kamp. ROCK HEART BEIJING skildrer en verden hvor populærmusikken fortsatt spiller en viktig rolle i kampen mot undertrykkelse.
SONG SUNG BLUE, Greg Kohs
Ekteparet Mike og Claire Sardina utgjør Neil Diamond-coverbandet Lightning and Thunder. SONG SUNG BLUE forteller historien om deres opp- og nedturer, bÃ¥de pÃ¥ veien og pÃ¥ hjemmebane. Det er en dokumentarfilm som pÃ¥ mange mÃ¥ter oppleves som merkeligere enn en hvilken som helst fiksjonsfilm, men utforskningen av dette noe odde paret og deres kjærlighetshistorie er gjort med varsomhet og omtanke. Filmen visker til tider ut skillet mellom det personlige og det private, men dette er gjort med et klart mÃ¥l for øyet – Ã¥ skildre den haltende amerikanske drømmen i all sin optimisme og fortvilelse med en autentisitet man ikke kan fÃ¥ seg til Ã¥ tvile pÃ¥. Regissør Greg Kohs’ uttalte mÃ¥l med SONG SUNG BLUE har vært Ã¥ hjelpe Mike, alias Lightning, i Ã¥ nÃ¥ sitt mÃ¥l om Ã¥ gjøre mennesker glade og fÃ¥ dem til Ã¥ glemme sine problemer og bekymringer. Det er nærliggende Ã¥ tenke at han har lykkes med dette, ettersom filmen har mottatt en rekke priser pÃ¥ festivaler i 2008, blant andre Grand Jury- og publikumsprisen ved Slamdance Film Festival.
THE U.S VS JOHN LENNON, David Leaf
“Patriotism is the last refuge of the scoundrel” – Gore Vidal. Richard Nixon og George W. Bush gjorde patriotisme til religion i sine begrunnelser for Ã¥ drive krig i henholdsvis Vietnam og Irak. NÃ¥de den som ikke viste seg med det amerikanske flagget pÃ¥ jakkeslaget pÃ¥ TV-skjermen etter 11. september.
Det tok de fleste TV-kanaler i USA lang tid før de vendte seg mot Bush og USAs krigføring i Irak. Faktisk var det en innenrikssak som utgjorde vendepunktet for George W. Bush – Katrinasaken var det som skulle til for at media igjen våget å kritisere sin president. John Lennon var en uredd kritiker av Nixons skitne Vietnamkrig. Det gikk så langt at Nixon på forskjellige måter prøvde å få kastet den britiske oppvigleren ut av USA. David Leaf og John Scheinfeld har funnet frem til interessant arkivmateriale da de satte sammen denne dokumentaren om John Lennons korstog mot krigen. THE US VS JOHN LENNON er en film vi har prøvd å få tak i tidligere – men det passer ekstra bra å vise den nettopp i år, når vi nå presenterer en rekke filmer om den amerikanske valgkampen og amerikansk politikk. God fornøyelse!
YOUNG@HEART, Stephen Walker
Young@Heart er et kor fra Northampton, Massachusetts i USA, som har fÃ¥tt internasjonal oppmerksomhet for sine tolkninger av populære lÃ¥ter av artister som Sonic Youth, Ramones, James Brown og Coldplay. Mye av oppmerksomheten skyldes at koret utelukkende bestÃ¥r av pensjonister med en snittalder pÃ¥ Ã¥tti Ã¥r. I denne sjarmerende dokumentarfilmen skildrer regissør Stephen Walker korets ukuelige pÃ¥gangsmot sett i kontrast til alderdommens uunngÃ¥elighet. Mange nordmenn vil nok nikke anerkjennende pÃ¥ hodet ved tanken pÃ¥ en dokumentarfilm om et kor bestÃ¥ende av mennesker godt oppe i Ã¥rene. En av tidenes største norske filmsuksesser – Knut Erik Jensens HEFTIG OG BEGEISTRET – er jo bygget over samme lest. YOUNG@HEART er kanskje ikke like dyptloddende som sin norske broderfilm, men desto mer full av liv, entusiasme og humør. For i motsetning til hva Wenche Myhre alltid har pÃ¥stÃ¥tt, begynner ikke livet nÃ¥r man blir seksogseksti – det er først nÃ¥r man fyller Ã¥tti at moroa virkelig starter!
Tags: Anvil, Bergen Internasjonale Filmfestival, BIFF