Slash-albumet: låt for låt

46
Skrevet av:
Publisert 10:42 4 April, 2010

Det er ti år siden Slash slapp sin forrige soloplate. Nå har han med seg gjester fra Motörhead og Black Eyed Peas pluss pluss. Pyro dissekerer albumet, låt for låt.

Få artister skaper så høye bølger på internetthavet som de fem originalmedlemmene i Guns N Roses. Steven Adler som drar på rehab med TV-team på slep, Axl Rose med sine barnslige og sutrende forsinkelser og utbrudd, og selvsagt mannen med hatten og krøllene: SLASH.

I oppkjøringen mot slippet av dette soloalbumet (som noen mener er hans første ordentlige soloalbum, men fuck det: vi regner Slash´s Snakepit som soloplater) har ryktebørsen gått mer glohet enn en crackpipe i de mørke bakgatene rundt Sunset Strip. Skal hun geiten fra Black Eyed Peas virkelig synge Paradise City? (Ja, men bare på bonusutgaven som slippes i Japan og i Classic Rock-utgaven) Blir det gjenforening av GNR med Appetite-besetningen? (Nei, tviler på det) Skal Ozzy være med på platen? (Ja!) Kommer virkelig Slash til Kristiansand? (Ja, han gjorde jo det) Har Axl bannlyst Slash-merch på GNR-gig? (Nei, tror dette bare var et rykte) Spilte ikke Slash på Michael Jackson-låten Black Or White likevel? (Visstnok ikke, han sier selv han bare var med i musikkvideoen) og så videre etc og så videre.

Men nå er det nok av alle disse ryktene, for på tirsdag 6. april slippes omsider albumet, som er oppkalt etter legenden selv. Nok dill, mer plateprat: Pyro går gjennom Slash-platen. Låt. For. Låt.

(Et lite PS før vi begynner: vi håper selvsagt at du sier din mening i kommentarfeltet under. Du kan streame hele platen fra denne linken. Kjøøøøøøør debatt.)

Ghost (feat. Ian Astbury & Izzy Stradlin)
— Soloplaten til Slash Ã¥pner pÃ¥ aller beste vis. Et sprekt, sprudlende riff som jobbes frem av Slash og Izzy Slash setter classic i classic rock, og med Ian Astbury pÃ¥ vokal er dette rockeperfeksjon. Det er sÃ¥ man fÃ¥r lyst Ã¥ selge alt man eier, dra til USA, og bare drive rockeradio døgnet rundt. Eventuelt kjøpe en svart Mustang Convertible, og cruise rundt landet til lyden av lÃ¥ter som Ghost.

Crucify the Dead (feat. Ozzy Osbourne)
— Det fortsetter bra med Ozzy Osbourne pÃ¥ vokal pÃ¥ Crucify The Dead. Selv gikk jeg glipp av Slash-avslutningen pÃ¥ Quart i fjor, der Ozzy selv dukket opp, men alle rapporter sier at gamlefar leverte som en tenÃ¥ring. Her pÃ¥ Crucify The Dead er det nok trikset og fikset i studio, men det betyr ingenting. LÃ¥ten begynner som en klassisk Ozzy-ballade (tenk Fire In The Sky, Killer Of Giants), før refrenget slÃ¥r inn med flerrende Slash-gitar og fistpumpin´ rytmeseksjon. Flott lÃ¥t, og ganske annerledes fra Ã¥pningssporet.

Beautiful Dangerous (feat. Fergie)
— Det var nok hardt Ã¥ svelge for de strengeste talibanrockerne, men godeste Fergie fra Black Eyed Peas gjorde en – bokstavelig talt – god figur da hun rocket Quart-festivalen inn i solnedgangen sammen med Slash i fjor. BEP-vokkisen jokket og gned seg rundtom pÃ¥ scenen som en perserkatt med løpetid, og viste en stemmeprakt som kler deilig rock. I tillegg hadde Fergie tre lÃ¥ter pÃ¥ 1. plass i USA fra sin solodebut, og tre 1. plasser i samme land fra seneste Black Eyed Peas-albumet, og slik suksess kommer alltid fra talent. SÃ¥ forventningene til hennes deltakelse var faktisk skyhøye. Men akk sÃ¥ skuffende Beautiful Dangerous er. Kompet er kjedelig og retningsløst, og gjør ikke noe annet enn Ã¥ bygge under den liksomtøffe vokalen. Det høres ut som Disturbed som covrer Alannah Myles sin Black Velvet vel over midnatt pÃ¥ en bar hvor publikum er mer opptatt av Ã¥ spise spareribs enn Ã¥ se pÃ¥ bandet. For Ã¥ løfte humøret bør du sjekke Fergies versjon av Heart-bangeren Barracuda.

Promise (feat. Chris Cornell)
— JassÃ¥, du vil spille rock igjen, Chris? Sist vi sÃ¥ deg knuste du en gitar og laget rÃ¥tten R&B med Timbaland pÃ¥ Scream-albumet, men det var kanskje ikke sÃ¥ moro nÃ¥r ingen var interessert i det nye karrierevalget? Promise er en kjedelig rockelÃ¥t som kunne vært pÃ¥ det andre soloalbumet til Chris Cornell, det med You Know My Name. Traust, trist og trøstesløst. Jo raskere Soundgarden er tilbake, jo bedre.

By the Sword (feat. Andrew Stockdale)
— NÃ¥ begynner et mønster Ã¥ vise seg pÃ¥ albumet. Dette er ikke et Slash-soloalbum med gjestevokalister, det er Slash som lager lÃ¥ter som passer vokalistene. By The Sword kunne vært pÃ¥ det seneste Wolfmother-albumet, Cosmic Egg. Og nÃ¥r vi ser tilbake pÃ¥ de fire første lÃ¥tene, kunne de – med unntak av Fergie – vært pÃ¥ de respektive artistenes egne album. Det er ikke nødvendigvis noe galt med det, men det gjør at albumet høres mer ut som filmmusikk, samlealbum eller noe lignende enn et Slash-produkt. By The Sword lÃ¥ter for øvrig fett, som om drager og dronninger og trollmenn hadde tatt over Sunset Strip, og det minner meg om at jeg enda en gang mÃ¥ finne frem Cosmic Egg og spille det brutalt høyt hjemme nÃ¥r kona er ute av huset. Kanskje invitere Krisvaag pÃ¥ en helaften med Zeppelin, Clutch og Wolfmother? Hm, memo to self.

Gotten (feat. Adam Levine)
— En annen kar som ofte fÃ¥r kjørt stemmebÃ¥ndene pÃ¥ anlegget her hjemme, er Adam Levine. Jeg har alltid vært svak for Maroon 5, helt siden balladen She Will Be Loved dukket opp for en del Ã¥r siden. MÃ¥ finne fram de to platene deres. Enkel, vakker popmusikk, og det er ogsÃ¥ det vi fÃ¥r pÃ¥ Gotten. Grei gjennomkjøring fra bÃ¥de Slash og Levine. Kan bli P4-hit, og bør fÃ¥ en stor omfavnelse av nattefavorittkanalen Klem FM.

Doctor Alibi (feat. Lemmy)
— Jaja, klart Lemmy mÃ¥tte være med. Bare tittelen Doctor Alibi lÃ¥ter som en klassisk Lemmy-fanfare, og det er da ogsÃ¥ det vi fÃ¥r. Men selv om lÃ¥ten er en rett-fram rockesak som fungerer, tar jeg meg i Ã¥ tenke at Lemmy-deltakelsen pÃ¥ Probot-albumet var to hakk bedre. Der Doctor Alibi stÃ¥r til en highfive med middels intensitet, var Shake Your Blood en bodyslam man gjør etter touchdown i en Super Bowl.

Watch This (feat. Dave Grohl & Duff McKagan)
— AngÃ¥ende Dave Grohl, sÃ¥ mÃ¥tte han dukke opp her ogsÃ¥. Watch This er en tung, instrumental sak hvor Slash fÃ¥r vist seg fram. Funker.

I Hold On (feat. Kid Rock)
— Ikke misforstÃ¥, jeg elsker Kid Rock, men her blir han litt anonym. Greit levert sørstatsrock, kan vi hÃ¥pe at denne vokser? Hadde forventet litt mer American Bad Ass fra Mr Rock.

Nothing to Say (feat. M. Shadows)
— Aaah, endelig fÃ¥r vi høre hvordan Slash høres ut med en ung, sprek metalvokalist. M.Shadows fra Avenged Sevenfold gjør som vanlig en frekk Axl Rose-imitasjon, og Slash gjør gnistrende rytmegitarer slik vi aldri har hørt ham før. Denne lÃ¥ten kunne vært pÃ¥ et av de to seneste A7X-albumene, og jeg blir ikke overrasket om Slash dukker opp som gjest pÃ¥ deres kommende album. Som med alt annet pÃ¥ dette albumet lÃ¥ter det mer som gjestevokalistens band enn som en Slash-lÃ¥t, men nÃ¥r det er sÃ¥ gode lÃ¥ter i bunn fÃ¥r det bare være.

Starlight (feat. Myles Kennedy)
— Myles Kennedy var i ferd med Ã¥ erstatte Robert Plant i Led Zeppelin, men har mÃ¥ttet nøye seg med en gjesteplass pÃ¥ slutten av Slash-albumet. Denne balladen er fin, men Pyro-redaksjonen kunne tenkt seg Ã¥ høre Myles bring the rock med Slash ogsÃ¥. De tyngste, mest rocka lÃ¥tene pÃ¥ de to Alter Bridge-albumene Myles Kennedy synger pÃ¥ er klassiske greier. Sjekk ut det, om du ikke kjenner karen fra før. Myles Kennedy skal for øvrig være sjefsvokalist nÃ¥r Slash skal ut pÃ¥ turné for Ã¥ pushe dette albumet.

Saint is a Sinner Too (feat. Rocco DeLuca)
Wikipedia-historien om Rocco DeLuca er ganske morsom, der kommer det blant annet frem at bluesvokalisten DeLuca sitt band er signert til et selskap som er deleid av Kiefer Sutherland. På Saint Is A Sinner Too gir han følsom og grei balladevokal.

We’re All Gonna Die (feat. Iggy Pop)
— Jeg husker godt da Slash dukket opp pÃ¥ Brick By Brick-platen til Iggy Pop, og la tyngde til jenteklassikeren Pussy Power. Her gjengjeldes tjenesten, og sammen med Ghost, Nothing To Say og Ozzy-sporet er dette et klart høydepunkt.

Bonus: Jeg traff His Slashness i Amsterdam nylig, her ser du et klipp derfra:

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Del "Slash-albumet: låt for låt"