Kvelertak РMeir: l̴t for l̴t

33
Skrevet av:
Publisert 11:30 22 February, 2013

Kvelertak-General-Use

Om en måned slipper Kvelertak sin andre plate, Meir. Vi har hørt platen, og guider deg entusiastisk gjennom låt-for-låt.

Oh yes, Kvelertak er snart ute med sin andre plate, som har fÃ¥tt den enkle og flotte tittelen Meir. For dere søringer betyr det Mer, altsÃ¥ som i “Mamma, jeg vil ha mer sjokoladeis” eller “Pappa, kan du sette pÃ¥ mer Kvelertak pÃ¥ bilstereoen, jeg synes de er sÃ¥ kule”.

Vi har sniklyttet på Meir, og her kommer inntrykket jeg skrev ned mens jeg hørte gjennom platen for første gang. Så for ordens skyld: dette er IKKE en anmeldelse, bare de første, ufiltrerte tankene som flyter gjennom hodet mens Meir står på maks volum hjemme i stuen. Platen slippes 25. mars.

01. Ã…penbaring
— Det nye Kvelertak-albumet Ã¥pner forsiktig med noe susing, før gitarfeedback kommer inn og bygger opp mot et klassisk Ã¥pningsriff. SÃ¥ kommer én gitar til, trommene virvler litt, enda en gitar melder seg pÃ¥, og pÃ¥ slaget 01:52 i Ã…penbaring kommer Erlend snerrende inn, og Kvelertak er offisielt i gang med runde 2. Perfekt start.

02. Spring Fra Livet
— Denne lÃ¥ten hørte jeg en million ganger da Kvelertak øvet til Lydverket-avslutning i november, men jeg blir aldri lei. Gitarriffet er designet for vinyl (noen andre som la merke til at de mest rocka riffene til Bjarte og Vidar og Maciek lÃ¥t enda fetere pÃ¥ vinylutgaven av debuten, Ã¥pnere og mer pÃ¥ hugget, om det er mulig Ã¥ si), Erlend sier “uæææh” som ingen andre gjør etter ham, arrangementet gir lÃ¥ten stadig nye overraskelser, og backingvokalen er herlig allsangvennlig.

03. Trepan
— Men sÃ¥ er det brÃ¥tt slutt pÃ¥ allsangen! Black metal-inspirert riffing og totalt fuckings kaos Ã¥pner Trepan, før den delen av Kvelertak som elsker classic rock overtar ballet. Midtveis møtes black metal og classic rock, og Kvelertak har laget en av sine hissigste lÃ¥ter sÃ¥ langt. Men det betyr ikke at det kommer et monumentalt kassegitartema mot slutten av lÃ¥te, altsÃ¥, for det gjør det selvsagt, med en stÃ¥-pÃ¥-fjell solo svevende oppÃ¥. Trepan er for øvrig sluttstykket pÃ¥ en drill, og trepanning er en gammel medisinsk metode man brukte for Ã¥ bore hull i skallen pÃ¥ folk i medisinske sammenhenger. Slikt man gjorde i gamle dager. Om jeg ikke tar helt feil, kan det ogsÃ¥ brukes om sÃ¥nn indisk greie hvor man borer hull i  topplokket for Ã¥ fÃ¥ et tredje øye utover de to vi allerede har. Noe med Ã¥ se ekstra dimensjoner.

04. Bruane Brenn
— I´m never gonna work another day in my life! Ska aldri gÃ¥ pÃ¥ jobb igjen! Eg ska flytta for meg sjøl! Fuck alle! Dersom jeg hadde hørt denne lÃ¥ten da jeg var 14 Ã¥r, hadde jeg sannsynligvis mønstret pÃ¥ bÃ¥t, blitt fjellvandrer i Andes, uavhengig østersdykker i Mexico-gulfen utenfor New Orleans eller noe annet frihetsaktig. Av og til lurer jeg pÃ¥ om Bjarte har solgt deler av sjelen sin for Ã¥ skrive disse riffene her. Eller kanskje han har trepannet et hull i hodet, og ser og hører musikalske dimensjoner vi andre ikke har tilgang til? SÃ¥ bra er nemlig riffmaskinen han har i fingrene.

05. Evig Vandrar
— Ã…pner med kassegitar, litt grynting fra Erlend, feedback, før det gÃ¥r rett over i ho-og-hei drikkevise som Vestlandsfanden og Dropkick Murphys drømmer om. Og sÃ¥ kommer et 80-tallsriff oppÃ¥ der som gjør at knyttneven mÃ¥ reises mot himmelen. Jeg fÃ¥r lyst Ã¥ drikke eplecider og røyke rullings og gÃ¥ pÃ¥ pub her jeg sitter pÃ¥ formiddagen, bra tegn.

06. Snilepisk
— Dette er en gammel Kvelertak-lÃ¥t, visstnok en av de første bandet skrev da de startet. Det høres forsÃ¥vidt, den er enklere, rÃ¥ere og mer punkete enn en del av det andre materialet. Om det funker? Jada, selvsagt. Kjapt, in-your-face, hissig og digg.

07. MÃ¥nelyst
— Det fortsetter i rett-fram drivet, med hardcore-riffing og Ã¥pen hihat pÃ¥ broen. Ikke sÃ¥ umiddelbar lÃ¥t som mange andre pÃ¥ platen, men helstøpt og hissig.

08. Nekrokosmos
— Dersom du konsentrerer deg om de fem første bokstavene i tittelen Nekrokosmos, sÃ¥ skjønner du at dette er en tung, hard lÃ¥t fra Kvelertak. Arrangementet er typisk Kvelertak, med antydninger til blast beats, før lydbildet Ã¥pner opp for luftige gitarer og bluesskala-riffing oppÃ¥ kassegitarer. Og sÃ¥ DET avslutningsriffet, om du ikke headbanger der gjør du det aldri. LÃ¥ten tikker inn pÃ¥ over seks minutter, mye grunnet det evigvarende sluttriffet. Nydelig.

09. Undertro
— Nok en fabelaktig tittel fra Kvelertak, og den mest eksperimentelle lÃ¥ten pÃ¥ platen. Mastodon-aktig riff (tenk deres cover av Melvins-klassikeren The Bit), flytende og atmosfærisk arrangement, tungt som tyske tanks i 1942, og nÃ¥r Erlend roper “e det mulig Ã¥ fÃ¥ litt….rooooooooooo!” er det et av mine favorittøyeblikk pÃ¥ platen. Nok en gang en sjuk avslutning, hvor riffet bare ruller og gÃ¥r inn i solnedgangen. Lite minus for fade out.

10. Tordenbrak
— Dette begynner som rett-frem, rocka Kvelertak, egentlig akkurat slik du tror en lÃ¥t som heter Tordenbrak skal lÃ¥te. Men sÃ¥ vare og rekker det med jamming, oppbygging og rifforgie gjennom nesten ni minutter. Røykevennlig for dem som holder pÃ¥ med slikt, headset-vennlig for oss andre, og et lite touch av Motorpsycho-stormannsgalskap mot slutten der?

11. Kvelertak
— Iron Maiden har sin selvhyllest Iron Maiden, Black Sabbath har doom-eposet Black Sabbath, Tubonegro har sin Turbonegro Must Be Destroyed, og nÃ¥ er Kvelertak i eliteserien av band som skriver sanger om seg selv. Denne lÃ¥ten er akkurat sÃ¥ fengende, allsanginviterende, stadionvennlig og lystig som du kan tenke deg. Jeg tror jeg mÃ¥ dra til Viking Stadion for Ã¥ se Kvelertak varme opp for Kiss, bare for Ã¥ høre Erlend og Bjarte & co avslutte konserten med denne. For om de ikke gjør det, blir det opptøyer, gatekamper og verdensomspennende underskriftskampanjer for Ã¥ fÃ¥ dem til Ã¥ gjøre det. For øvrig et artig poeng at Kvelertak Ã¥pnet sin første plate med Ã¥ rope “ååååååh, KVELERTAK!”, mens de nÃ¥ avslutter med “eg sa…KVELERTAK!”. Er det et subtilt poeng om at der de startet et kapittel pÃ¥ forrige plate, avslutter de nÃ¥ det samme kapittelet? Skal Kvelertak bli vindskeiv indie à la Clap Your Hands Say Yeah Yeah Yeah, eller lage kald elektronikapop for Margaret Berger og Robyn? Eller kanskje bli det nye Meshuggah? Neeeei, tviler pÃ¥ det.

Jeg tror Kvelertak har sÃ¥ mye originalitet og tradisjon i seg at de kan bli et nytt AC/DC (“we didn´t make a new album, we just made another one”) hvor de utvikler seg innenfor sitt eget, strengt definerte univers. Et univers hvor de er ganske sÃ¥ uslÃ¥elige (ærlig talt, hvor mange coverlÃ¥ter av AC/DC har du hørt som klarer Ã¥ gjenskape grooven til Malcom og gjengen? Retorisk spørsmÃ¥l, svaret er selvsagt ingen) og utvikler egne koder, arrangementer og mÃ¥ter Ã¥ spille rock pÃ¥. For om jeg skulle felt dom over albumet etter bare en-to-tre gjennomlyttinger – noe man selvsagt ikke skal – sÃ¥ hadde jeg nok sagt som man sier entusiastisk i Hollywood: “Hey guuuuyyyys, you did it AGAIN!”.

Tags: , ,

Del "Kvelertak РMeir: l̴t for l̴t"