Kvelertak leverer reisebrev fra Australia

Skrevet av:
Publisert 15:14 2 March, 2012

Kvelertak er med på en omreisende festival i Australia, og gitarist Vidar Landa (bildet) rapporterer hjem til Norge.

Kvelertak er en del av Soundwave-festivalen i Australia akkurat nÃ¥, og nÃ¥r nordmennene ikke gjør festival-jobber spiller de klubbkonserter med Mastodon og Gojira. Vi gir ordet til Vidar Landa fra Kvelertak mens du misunner dem rockelivet i varme Australia…

Kvelertak Australia 2012

Vi dro fra snøværet i Oslo 22. februar og landet i Brisbane to dager senere tidlig om morgenen. Ikke så mye å rapportere fra flyet utenom Bloody Marys og filmer. Vel fremme hooket vi opp med vår australske guide/fan/venn Nathan. Han skulle hjelpe til med å holde oss våkne lengst mulig for å overkomme jetlaget. Vi klarte oss sånn passe bra, og etter et par bar-runder og shots sluknet vi i ett-tiden.

Soundwave-festivalen som vi er her for er en en-dags metalfestival med rundt hundre band spredt rundt på 8 scener fra 12.00 til midnatt. Limp Bizqit, Slipknot, Marylin Manson og System Of A Down er hovedattraksjoner. Ellers spiller alt fra Watain til Mastodon og Bad Religion, og festivalen reiser innom alle de større byene i Australia. Vi har blitt tildelt en ganske bra spot, og spiller klokken 18 på en av de mindre scenene. Vi spiller for mellom 1000-3000 mann, det varierer fra by til by. I tillegg til festivalen spiller vi også to klubbshow med Mastodon og Gojira. Gi meg en bedre lineup enn det du!

Hele opplegget er som et stort metal-kjendisparty. Vi bor på de samme hotellene og reiser i de samme flyene. Groupiene henger utfor hotellene dag og natt og får med jevne mellomrom napp. For oss er dette ferie. Vi er vant til å spille hver eneste kveld uke etter uke etter uke. Her spiller vi i en halvtime og har fri resten av dagen. Crewet tar seg av alt og vi kan bare skru av hjernen. Fire dager ferie på to uker er helt uhørt for Kvelertak.

Første spilledag i Brisbane fikk vi holde slanger og reptiler backstage. Følelsen av å ha en pyton klamret rundt halsen sitter enda i kroppen. Foreløpig har vi enda til gode å se kenguruer og andre eksotiske dyr. Showet gikk bra, men litt kjipt å spille den første konserten i Australia i øsende regn. Det er vel det eneste vi kan klage på, det jævla regnet. Nå først etter en uke begynner det å lette. Ellers er vår faste trommis, den fabelaktige Kjetil Gjermundrød, strandet i Norge etter en øreoperasjon, men Truls Haugen fra Insense gjør en kjempebra jobb som step-in. Og de som har sett eller hørt Kjetil spille vet at det ikke er en enkel jobb. Truls har like bra dametekke som Kjetil og ender alltid opp ved siden av de fineste damene på flyet. Lurer litt på om han planlegger det ved check-inn eller om det bare er god karma. Jeg heller mot det siste.

Første Soundwave-dag ble avsluttet med fest på backstage-området ledet av jentemetal bandet Kittie. Visste strengt tatt ikke at de holdt på lenger, men de er morsomme, har drøye historier, og drikker som menn. De har tross alt vært på veien i over 12 år. Reisefølget vårt, som for det meste av tiden består av oss og Mastodon, fløy videre til Sidney grytidlig neste morgen. Morsom episode da Brent insisterte på å bli oppgradert til første klasse fordi en mann satt på plassen hans. Rettferdig nok ble den lettere skremte eldre mannen henvist til første klasse og Brent oversett.

Sidney giggen var hakket bedre enn dagen før og det regnet mindre. Ryktet, som viste seg Ã¥ stemme, gikk om at Slash hang ut backstage. SÃ¥ ettermiddagen min gikk ut pÃ¥ Ã¥ lete etter min store barndoms- og ungdomshelt mellom noen intervjuer pÃ¥ det gigantiske backstageomrÃ¥det.  Uten hell. Dagen etter ringte et av gitarmagasinene vi gitarister hadde gjort intervju med og lurte pÃ¥ om jeg ville være med pÃ¥ en feature sammen med Slash! Type “gitarist møter gitarhelt”-sak. Jeg sa selvfølgelig ja, og plateselskapet hans hadde digget ideen. Dagen før møtet satte managementet en stopper for det hele og sa de kun ville ha fokus pÃ¥ den nye platen hans. Ã…penlyst ganske kjipt for en norsk fanboy, men med alle de kule tingene vi opplever om dagen er det lite tid til Ã¥ dvele ved skuffelser.

Etter et av klubbshowene i Melbourne tok Troy fra Mastodon oss med til noe som skulle være en AC/DC-bar. Baren hadde ingenting med AC/DC Ã¥ gjøre, men de spilte bra musikk og Marvin tok over dansegulvet sammen med Mastodons monitormann. Etter endt bytur hadde jeg og Marvin nachspiel i boblebadet ved hotellbassenget. Da vi to timer senere ble oppdaget av vaktene responderer Marvin ved Ã¥ si ” sorry about that, we were just having some gay sex”, før vi gikk fnisende tilbake til rommene. Dagen etter var boblebadet stengt.

Resten av dagene har gått med til å henge ut i hotellbassenget og drikke øl. På en av fridagene i Sidney stakk jeg og Maciek for å handle øl med Bill fra Mastodon. Etter et par øl på hotellrommet hentet Bill opptaksutstyr og gitaren sin. Vi tre satt fra ni-tiden til tidlig morgen og jammet frem en sang mens vi drakk champale, Macieks blanding av hvitvin og sprite. Hadde noen fortalt oss for to år siden at vi skulle sitte på et hotell i Sidney med en Mastodont og jamme hadde vi nok bare ledd. Men den ene opplevelsen overgår den andre og vi lever drømmen.

PÃ¥ gjensyn!

Vidar Landa/Kvelertak

Nytt sideprosjekt?

Gojira live.

Hotell i Melbourne.

Mastodon i full vigør.

Tags: , , , , ,

Del "Kvelertak leverer reisebrev fra Australia"