AC/DC går i tospann med Wal-Mart
Publisert 7:31 11 June, 2008
Vi klarer nesten ikke å vente til sommeren er ferdig. Ikke fordi vi misliker kalde Coronas på bryggekanten, men i september er vi enda litt nærmere ny plate fra AC/DC. Nylig kom nyheten om at skolegutten Angus & co har fått en noe underlig sengekamerat.
AC/DC har nemlig – i følge respektable Wall Street Journal – inngÃ¥tt avtale med Wal-Mart om at kun de skal fÃ¥ selge det nye albumet til australierne. Wal-Mart er, om du ikke kjenner til butikkjeden, en slags Smart Club møter Rema 1000 møter Expert, altsÃ¥ en butikk som selger det meste du trenger. Om du er en bokorm, kan du lese en bok om hvor grusom kjeden er, for sÃ¥ Ã¥ balansere med litt lektyre om hvor gnistrende bra Wal-Mart fungerer.
Kjeden har uansett lenge vært den største musikkbutikken i USA (helt sant!) med et sted nærmere 20% av det totale musikksalget i de forente amerikanske stater.
Tidligere har kommersielle storheter som The Eagles, Journey og Garth Brooks gjort lignende avtaler, og det har sjelden skadet salget deres. Tvert om, kan man si, The Eagles er i USA alene registrert med 7 millioner solgte av sitt siste album.
Så smak litt på den karamellen, kanskje det blir slik i Norge om noen år? At kun RIMI selger det nye Iron Maiden-albumet, eller at du må på Platekompaniet for å handle Whitesnake. Hva synes du om det, mon tro?
Les mer om AC/DC sine listeplasseringer og salg på denne linken.